System cyberbezpieczeństwa w UE – wnioski z raportu ENISA
ENISA opublikowała interesujący raport na temat funkcjonującego systemu cyberbezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz jego efektywności, dostarczając danych dotyczących sposobu wykorzystywania budżetu przez operatorów usług kluczowych oraz dostawców usług cyfrowych w rozumieniu dyrektywy NIS z czerwca 2016 (2016/1148).
Udział w badaniu wzięło po 40 organizacji ze wszystkich krajów członkowskich UE, łącznie 1080 podmiotów. Co wynika z uważnej lektury raportu? Poniżej zestawienie wybranych, kluczowych wniosków z raportu.
- Wydatki na bezpieczeństwo stale rosną – zarówno w samej Europie, jak i na całym świecie, przy czym pozostają one na znacznie niższym poziomie w UE niż w Ameryce Północnej.
- Segment, który rozwija się najszybciej to bezpieczeństwo chmury (cloud security), z kolei największy jest segment security services. Informacja ta może być szczególnie przydatna dla osób planujących swoją karierę w przyszłości.
- W porównaniu małych i średnich przedsiębiorstw z dużymi przedsiębiorstwami, przy zastosowaniu wskaźnika stosunku wydatków na bezpieczeństwo informacji do wydatków na IT, małe przedsiębiorstwa przeznaczają na bezpieczeństwo informacji więcej niż duże przedsiębiorstwa (mediana 10% w małych i średnich, mediana 6,7% w dużych).
- Sektor transportowy, ze względu na wykorzystywanie wielu technologii takich jak np. chmura, AI, Internet of Things czy Robotic Process Automation, staje się coraz bardziej narażony na zagrożenia bezpieczeństwa informacji i paraliż. Poziom zgłaszanych incydentów w sektorze transportu wzrósł o 25% w 2022 r. w porównaniu do roku 2021.
- Najwięcej w sektorze transportowym na bezpieczeństwo informacji wydaje kolej, następnie transport morski, drogowy, a na ostatnim miejscu powietrzny.
- Według zebranych danych, najwyższe wydatki na bezpieczeństwo informacji w państwach UE ponoszone są w sektorze bankowości, energii, ochrony zdrowia oraz rynku internetowego. Nie powinno to dziwić z uwagi na krytyczność infrastruktury oraz wrażliwość przetwarzanych danych.
- Wśród aktualnych wyzwań związanych z zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa, ENISA wyróżniła takie zagrożenia jak:
- Łańcuch dostaw w związku z zależnościami oprogramowania (supply chain compromise of software dependencies)
- Zaawansowane kampanie dezinformacyjne – rozwój AI, która generuje treści internetowe
- Wzrost nadzoru cyfrowego, utrata prywatności
- Błąd ludzki
- Ukierunkowane ataki inteligentnych urządzeń
- Brak analizy i kontroli nad infrastrukturą i obiektami związanymi z sektorem kosmicznym (space-based)- w ciągu kolejnych 10 lat przewidywane jest, że sektor ten wygeneruje ogromne ilości danych
- Wzrost zagrożeń związanych z hybrydową zaawansowaną technologią
- Transgraniczny dostawcy usług ICT
- Nadużycia sztucznej inteligencji np. kradzież danych
W raporcie zwrócono także uwagę na inne istotne okoliczności takie jak kwestie związane z zatrudnianiem specjalistów z branży cyber, szkoleniem kadr, praktycznym podejściem do ryzyka czy skalą i skutkami wystąpienia poważnych incydentów.
- Czynnikiem, który może spowodować, że inwestycje w sektorze cyberbezpieczeństwa wzrosną jest wprowadzony dyrektywą NIS2 art. 20. Nakłada on na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia regularnego odbywania szkoleń przez członków organów zarządzających podmiotów kluczowych i ważnych oraz zatwierdzania przez organy tych podmiotów środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie, przyjętych przez podmioty kluczowe i ważne. Obecnie jedynie 50% organów operatorów usług kluczowych i dostawców usług cyfrowych bierze udział w dedykowanych szkoleniach na temat cyberbezpieczeństwa, a 81% jest zaangażowanych w akceptowanie przyjętych przez te podmioty środków zarządzania ryzykiem. Według odpowiedzi udzielonych przez polskie organizacje, 60% członków organów zarządzających otrzymuje specyficzne szkolenia związane z cyberbezpieczeństwem, z kolei 93% deklaruje zaangażowanie w akceptowanie przyjętych przez organy środków zarządzania ryzykiem. Zaangażowanie organów wywiera duży wpływ na cyberbezpieczeństwo – wprowadzenie zatem prawnego obowiązku szkolenia i nadzoru dyrektywą NIS2 może znacząco wpłynąć na poziom dojrzałości cyberbezpieczeństwa (cybersecurity maturity) wśród podmiotów kluczowych i ważnych.
- Bezpośredni koszt znaczącego incydentu związanego z bezpieczeństwem informacji jest szacowany na 250.000 EUR (mediana) według danych zebranych od 38 respondentów, średnio 365.000 EUR. Aż 6% organizacji doświadczyło w 2022 roku istotnego incydentu związanego z bezpieczeństwem informacji.
- Obserwuje się znaczący wzrost powszechności ubezpieczeń cybernetycznych (42% Operatorów usług kluczowych i Dostawców usług cyfrowych korzystało z takich ubezpieczeń w roku 2022, w porównaniu do 30% w roku 2021). Badania pokazują, że w roku 2022 wszystkie kraje członkowskie miały aktywny rynek ubezpieczeń od ryzyka cybernetycznego (co nie miało miejsca w przeszłości, rynek ten w wielu krajach był nierozwinięty). Jednak tylko 13% małych i średnich przedsiębiorstw posiada takie ubezpieczenie, co pokazuje, że tego typu usługi muszą być w przyszłości lepiej dostosowane do potrzeb takich podmiotów. Spośród sektorów, jedynie w sektorach bankowości, energetycznym, ochrony zdrowia oraz transportowym więcej niż 50% badanych zadeklarowała posiadanie ubezpieczenia. W Polsce 52,5% badanych odpowiedziała, że nie ma takiego ubezpieczenia. Oby tylko podmioty nie zaufały nadmiernie ubezpieczycielom i ograniczyły się do wykupu polis przy pobieżnym traktowaniu bezpieczeństwa w jego aspektach praktycznych.
- Raport zawiera również dane dotyczące rozkładu pracowników IS w dziedzinach bezpieczeństwa zatrudnionych w danym sektorze. Najwięcej pracowników zatrudnionych jest w domenie operacji cyberbezpieczeństwa (cybersecurity operations, 40%), kolejno 23% zatrudnionych w architekturze i inżynierii bezpieczeństwa IT, w zarządzaniu ryzykiem zatrudnionych jest 21% pracowników, a w audycie 16%.
- 51% Operatorów usług kluczowych i Dostawców usług cyfrowych w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza zatrudnić pełnoetatowych pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji (średnio 4 pracowników, mediana: 2 pracowników). Rośnie luka umiejętności (talent gap), ponad 3 miliony stanowisk pozostaje nieobsadzonych. 83% Operatorów usług kluczowych i Dostawców usług cyfrowych doświadcza trudności w zatrudnianiu w co najmniej jednej domenie bezpieczeństwie IT. 32% małych i średnich przedsiębiorstw doświadcza problemów w zatrudnieniu w jakiejkolwiek dziedzinie bezpieczeństwa. Mimo tego, że w ostatnim roku przybyło ponad 464,000 pracowników, deficyt pracowników powiększył się (o 26%). Deficyt ten ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo organizacji.
- Trzy główne strategie obrane przez organizacje w celu pokrycia luki w umiejętnościach (skills gap) to: outsourcing (48%), przekwalifikowanie lub podniesienie kwalifikacji personelu bezpieczeństwa (45%) lub wewnętrzne szkolenie personelu IT (45%). Kolejne, rzadziej preferowane strategie, to pozyskiwanie zewnętrznych wykonawców lub ekspertów (27%) oraz inwestycje w automatyzację (22%) i wewnętrzny trening personelu spoza IT (22%).
Małe i średnie przedsiębiorstwa zdecydowanie wolą outsourcing (73%), rzadko próbując innych opcji.
Jedno jest pewne – organizacje w UE w wielu obszarach związanych z bezpieczeństwem będą musiały w najbliższym czasie podjąć aktywne działania, stawiając czoła stwierdzonym wyzwaniom.
Maciej Bednarek