E-doręczenia i inne udogodnienia
Na 10/12/2023 zaplanowany był moment uruchomienia usługi e-doręczeń. Jest to pierwszy z ustawowo wskazanych terminów, dotyczy on każdej nowej organizacji rejestrowanej w KRS, a także organów publicznych, rządowych, JST, ZUS, KRUS, NFZ, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, rzeczników patentowych, notariuszy.
Dotyczy, lub raczej – dotyczył. Czas przeszły, gdyż właśnie rząd zdecydował o przesunięciu tego terminu na 30/12/2023. Wielu specjalistów miało wątpliwości co do realnego wdrożenia tego zadania w planowanym terminie. Ba, ma go nadal – wątpliwości budzi zarówno tryb wprowadzenia tego przesunięcia, jak i w dalszym ciągu niewystarczające działania wdrożeniowe po stronie jednostek zobowiązanych do stosowania tegoż rozwiązania.
Z jednej strony należy się cieszyć, że informatyzacja naszych urzędów idzie do przodu. Niedawno sam odebrałem zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami po 40 min. od złożenia elektronicznego wniosku. W dalszym ciągu otwarta pozostaje jednak kwestia integracji tych wszystkich rozwiązań. W wielu momentach ma się jednak wrażenie, że ta informatyzacja idzie do przodu bez potrzebnej w takich przypadkach właściwej koordynacji i wspólnej koncepcji.
Bardzo trafnie opisuje to jeden z wpisów zamieszczonych na Linkedin, którego autorką jest Pani Jowita Pustuł. Jej wpis bardzo trafnie opisuje nam stan tej koordynacji i uspójniania danych, jakie przetwarzane są w systemach administracji publicznej.
Jak widać, problemów integracyjnych jest sporo. Ilość danych, miejsca i sposób ich przetwarzania będzie nam rosnąć lawinowo. Czy jesteśmy na to wszystko właściwie przygotowani? Zbliżające się działania związane z wprowadzeniem KSeF będą dla nas kolejnym testem na to, jak jesteśmy do tej digitalizacji przygotowani.
Grzegorz Pająk
Edit (22/12/2023)
Jednak zmiana – świeża decyzja Ministra Cyfryzacji przedłuża czas implementacji zapisów o e-doręczeniach, teraz to 1 października 2024 roku.